Laipni aicināti Dacia.lv SAZIŅAI
OK

Noteikumu izmaiņu izpratne: WLTP un RDEE

WLTP ir spēkā no 2017. gada 1. septembra, pakāpeniski aizstājot desmitiem gadu veco Eiropas Jaunā braukšanas cikla (NEDC) sertifikācijas protokolu. Turklāt, papildinot WLTP, minētā procedūra stājas spēkā arī ikdienā. Reālos braukšanas apstākļos radušās emisijas (RDE) tiek pārbaudītas saskaņā ar testēšanas procedūru faktiskā izlietojuma noteikšanai. Par šīm izmaiņām un to, ko tās nozīmē tev, vari uzzināt vairāk šeit:



Kas ir sertifikācijas protokols?

Sertifikācijas protokols ir obligāto testu sērija, kas sertificē visu tirgū pieejamo jauno transportlīdzekļu atbilstību noteikumiem. Mērķis ir pārbaudīt, vai visos transportlīdzekļos ir ievēroti piesārņojošo izmešu noteikumi, ko parasti dēvē par emisiju standartiem. Pašreizējais standarts ir Euro6.

Testēšana notiek laboratorijā, un to veic neatkarīgas organizācijas (piemēram, UTAC Francijā). To pamatā ir standartizēti braukšanas cikli (ilgums, ātrums, aprīkojums, temperatūra utt.), un tie mēra piesārņojošo vielu, CO2 emisiju un degvielas patēriņu transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju. Tie ir standartizēti mērījumi, kuri ļauj salīdzināt dažādu ražotāju automobiļu modeļu veiktspēju. Pašlaik šie dati tiek publicēti brošūrās un ražotāju tīmekļa vietnēs.



No NEDC uz WLTP

Līdz 2017. gada septembrim spēkā bija 1990. gados izveidotais NEDC sertifikācijas protokols. Pēdējo 30 gadu laikā automobiļi ir krasi mainījušies, tādēļ WLTP pakāpeniski aizstāj NEDC.

Tātad, kāda ir atšķirība? Pirmkārt, WLTP cikls ir ilgāks un stingrāks nekā NEDC. Testēšanas ātrums ir lielāks. Temperatūras diapazons ir plašāks un tiek ņemts vērā viss automobiļa aprīkojums (skatīt tabulu tālāk). Tas nodrošina rezultātus, kas vairāk atbilst ikdienas braukšanas emisiju rādītājiem.




NEDC un WLTP salīdzinājums


Tālāk norādītas NEDC un WLTP testu atšķirības
Lai gan šie reālākie testēšanas apstākļi var uzrādīt lielāku degvielas patēriņu un emisijas rādītājus, īstenībā jūsu faktiskais degvielas patēriņš netiek ietekmēts. Tas vienkārši ir precīzāks lietošanas rādītājs, jo ar jauno WLTP protokolu CO2 emisijas rādītāju datos ņemts vērā automobiļa tips, kā arī izvēlētais aprīkojums un opcijas. Turklāt šie mērījumi tiek veikti, pamatojoties uz rezultātiem, kas reģistrēti, veicot tāda paša tipa automobiļa testēšanu (salīdzinājumā ar vienu rezultātu uz katru modeli saskaņā ar NEDC).



Reālos braukšanas apstākļos radušās emisijas (RDE)

Kaut arī WLTP testa ciklu nosacījumi ir stingrāki nekā NEDC protokolam, tie joprojām neņem vērā visus automobiļa reālās lietošanas parametrus, tādēļ tiek veikta Reālos braukšanas apstākļos radušos emisiju (RDE) testēšana. Veicot testēšanu uz ceļiem reālos braukšanas apstākļos, RDE tests papildina WLTP sertifikācijas procedūru, pārbaudot automobiļa faktisko piesārņojošo emisiju līmeņus.

Renault grupa jau ir sākusi norādīt RDE piesārņojošo emisiju testu rezultātus jaunajiem automobiļiem, kas reģistrēti pēc 2016. gada septembra. Papildu informācija pieejama grouperenault.com/RDE.



Laika posms


No 2017. gada septembra līdz 2018. gada septembrim visiem tirgū ienākošajiem jaunajiem automobiļiem (jauns modelis/dzinējs) ir jābūt sertificētiem saskaņā ar WLTP procedūru.

No 2018. gada septembra visiem jaunajiem automobiļiem, kas tiek pārdoti pārstāvniecībās, ir jābūt sertificētiem, izmantojot WLTP.

Lai tev būtu vieglāk, līdz 2018. gada beigām pārvaldes iestādes ir lūgušas visiem ražotājiem norādīt tikai NEDC rezultātus. Tādējādi visiem automobiļiem, kuriem jau sākta sertifikācija saskaņā ar WLTP, rezultāti tiks pārveidoti atbilstoši NEDC līdz pat 2019. gada sākumam. Tās ir vērtības, kas attiecīgajās valstīs tiks izmantotas nodokļu aprēķināšanas vajadzībām.

No 2019. gada janvāra visas publicētās atsauces vērtības būs tikai WLTP vērtības.

Paralēli WLTP un RDE sertifikācijas protokola ieviešanai, Euro6 standarts, kura prasības ir saistošas automobiļiem, soli pa solim attīstās, lai izaicinātu auto tirgus ietekmi uz vidi. Rezultātā 2020. gada 1. janvārī tiks ieviests Euro6d standarts.



Kā tas ietekmē tieši tev?

Ir svarīgi ņemt vērā, ka izmantotais sertifikācijas protokols neietekmē nedz automobiļa veiktspēju, nedz faktisko degvielas patēriņu.

Tomēr ražotāju publicētie CO2 līmeņa un degvielas patēriņa dati visticamāk tiks uzrādīti augstāki saskaņā ar WLTP vienkārši tādēļ, ka jaunais protokols labāk atspoguļo reālos braukšanas scenārijus.

Vienkārši sakot, WLTP ir precīzāks nekā NEDC, bet tas nemaina faktisko veiktspēju vai patēriņu.